Na 85. ročníku medzinárodného autosalónu v Ženeve sa 3. marca 2015 uskutoční svetová premiéra úplne nového agregátu značky Kia s objemom 1,0 l T-GDI (Turbo Gasoline Direct Injection - preplňovaný zážihový motor s priamym vstrekovaním paliva) s označením „Kappa". Nový nízkoobjemový motor predstavený v predpremiére na špeciálnej výstave technológie pohonných jednotiek v roku 2013 v Ženeve sa prvýkrát predstaví v produkčnom modeli - a to v novom modelovom rade Kia cee’d GT Line.
Nový motor Kia T-GDI Kappa reaguje na súčasný trend úspornejších jednotiek s nižším zdvihovým objemom, ktoré spotrebujú menej paliva a produkujú nižšie objemy emisií, pričom zároveň ponúkajú dostatočný výkon.
Svetová premiéra produkčnej verzie - nová Kia cee’d GT Line
Prvým vozidlom, pod ktorého kapotou sa objaví nový motor T-GDI, bude nový modelový rad Kia cee’d GT Line. Nový motor Kappa v týchto modeloch dosahuje výkon 120 koní a maximálny krútiaci moment s hodnotou 172 Nm. Pri jeho navrhovaní sa dbalo na to, aby produkoval nižšie emisie CO2 ako agregát 1,6 GDI z iných modelov radu Kia cee’d. Ešte v tomto roku sa pripravuje aj homologizácia pred uvedením série GT Line.
Po uvedení radu Kia cee’d GT Line, určeného na predaj na európskych trhoch, sa nový motor T-GDI objaví aj pod kapotou niekoľkých ďalších modelov značky Kia.
Napĺňanie udržateľnej stratégie znižovania zdvihových objemov
Nová pohonná jednotka je prvým zástupcom radu nízkoobjemových motorov značky Kia, ktoré budú predstavené na európskych trhoch. Za jej vznikom stojí vlastný tím vývojárov spoločnosti Kia Motors z Výskumno-vývojového centra v juhokórejskom Namyangu.
Kľúčovým cieľom konštruktérov zaoberajúcich sa vývojom tohto motora bolo zabezpečiť okamžitú odozvu motora, vysoko hospodárne spaľovanie paliva a čo najvyšší krútiaci moment už od nízkych otáčok motora. To sú základné stavebné piliere stratégie automobilky Kia Motors vyvíjať nízkoobjemové motory pre svoje globálne modelové portfolio.
Pri vývoji agregátu T-GDI sa snažili výskumno-vývojové tímy Kia Motors o zníženie spotreby paliva o 10 až 15 % oproti doterajšiemu agregátu 1.6 l GDI.
Úspornejšie spaľovanie s vysokotlakovým vstrekovaním paliva a lepším prietokom vzduchu
Nový nízkoobjemový motor využíva nový typ vstrekovačov so šiestimi laserom vŕtanými otvormi. Tieto vstrekovače vstrekujú palivo do spaľovacieho priestoru v tvare pyramídy na rozdiel od bežného, súvislého vstrekovania. Takto vstrekované palivo dokáže vytvoriť ideálne podmienky pre spaľovací proces. Tieto modifikované vstrekovače dokážu vstrekovať palivo do valcov až po maximálny tlak palivového čerpadla, ktorý je v tomto systéme nastavený na 200 barov.
Vďaka použitiu priameho sacieho kanála - namiesto jemne zakriveného kanála v už existujúcom motore 1.6 GDI - sa v záujme nižšej spotreby paliva zlepšilo prúdenie vzduchu do spaľovacej komory. Priamy sací kanál je zakončený ostrejším hrdlom nasávania vzduchu, čím klesá odpor vzduchu vo všetkých fázach nasávania do motora, zlepšuje sa vírenie vzduchu vnútri valcov (s ohľadom na rýchlejšie a účinnejšie spaľovanie) a zároveň sa eliminuje nežiaduce klepanie motora.
Jednokomorové turbodúchadlo s účinným vyplachovaním prostredníctvom elektromotora
Jednokomorové turbodúchadlo motora T-GDI pracuje v súčinnosti s elektromotorom klapky rozvodu výfukových plynov, čím sa zlepšuje funkcia turbodúchadla vďaka vysoko účinnej stratégii vyplachovania vzduchu. Elektromotor okrem odsávania čistého vzduchu pre motor na opätovné využitie pri spaľovaní je schopný súčasne otvárať klapku rozvodu výfukových plynov kvôli lepšiemu prúdeniu odpadového vzduchu.
Tento inovatívny systém zaisťuje vyšší krútiaci moment v pásme nízkych otáčok, rýchlejšiu odozvu motora v ľubovoľnej polohe škrtiacej klapky a tiež nižšiu spotrebu paliva za vyššieho zaťaženia motora. V modelovom rade Kia cee’d GT Line dosahuje tento motor najvyšší krútiaci moment 172 Nm v širokom pásme od 1 500 do 4 100 ot/min, pričom maximálny výkon prichádza v 6 000 ot/min.
Nižšia teplota výfukových plynov a delený systém chladenia
Motor používa integrované zberné výfukové potrubie, ktoré mierne znižuje teplotu výfukových plynov. Nižšia teplota okrem zníženia spotreby za vysokých otáčok a vysokého zaťaženia motora má vplyv aj na čistejšie emisie, pretože umožňuje účinnejšie fungovanie katalyzátora.
Teplotu motora presne reguluje nový delený systém chladenia s dvojicou termostatov. Vďaka použitému riešeniu je možné nezávisle od seba chladiť blok motora a hlavy valcov, pričom hlavný termostat reguluje tok chladiacej kvapaliny motora k hlavám valcov nad 88 stupňov Celzia s cieľom eliminovať klepanie motora, zatiaľ čo termostat bloku motora prerušuje tok chladiacej kvapaliny pri teplote nad 105 stupňov Celzia - kvôli zníženiu mechanického trenia a zvýšeniu účinnosti.