Európsky debut úplne novej platformy FCEV spoločnosti Kia

Elektricky poháňaná platforma FCEV na vodík, ktorá bola po prvý krát uvedená v tomto roku na autosalóne v Soule, predstavuje další krok vpred v pokračujúcej snahe spoločnosti Kia o vyvinutie čistejších a ekologickejších vozidiel pre budúcnosť. Úplne nová platforma s dĺžkou 4,6 metra a rázvorom kolies 2850 mm je navrhnutá tak, aby sa hodila pod vozidlo štýlu SUV. Je poháňaná tromi elektromotormi napájanými 100 kW palivovým článkom s vodíkovým palivom uloženým v dvojitých nádržiach pod tlakom 700 barov.

Počítačové simulácie spoločnosti Kia svedčia o tom, že s karosériou typu Sorento dokáže FCEV zrýchliť na 100 km/h len za 10 sekúnd, dosiahnuť maximálnu rýchlosť 170 km/h a na jedno natankovanie prejsť 600 km – to všetko s nulovými emisiami. Nová platforma zahŕňa mimoriadne pevný a ľahký podvozok s rebríkovým rámom s (od prednej po zadnú čast) chladičom, priečne namontovaným elektromotorom s výkonom 100 kW (134 koní) (poháňajúcim predné kolesá), termálnou riadiacou jednotkou, zvlhčovačom, centrálne umiestneným 100 kW palivovým článkom (používajúcim kovové bipolárne dosky), superkondenzátorom, systémom na spracovanie paliva, dvojitými 76-litrovými vodíkovými nádržami a elektromotormi s výkonom 20 kW (27 koní) v oboch zadných kolesách. Vývojoví inžinieri spoločnosti Kia sa snažili o zachovanie uznávaných dynamických jazdných vlastností bežných benzínových modelov značky. Nízke uloženie palivového článku a vodíkových nádrží v novej platforme vozidla poskytuje FCEV viaceré dynamické výhody.

Na vozidlo typu SUV je tažisko neobvykle nízko a ideálne rozloženie hmotnosti 50/50% vpredu/vzadu spolu so systémom pohonu 4x4 a širokými pneumatikami s velkým priemerom, ktoré sú obuté na 18-palcových kolesách, vozidlo vždy poskytuje maximálnu trakciu s povrchom cesty. Platforma Kia FCEV pracuje na princípe premeny chemickej energie uvolnenej pri oxidácii vodíkového paliva na elektrickú energiu. Pri elektrolyte v palivovom článku sa oddeľujú elektróny od protónov atómu vodíka a sú nútené prúdiť cez elektrický obvod. Týmto sa vytvára elektrický prúd, ktorým sa napájajú motory vo vozidle. Potom sa protóny a elektróny vodíka znova skombinujú a zo samostatného systému sa pridá kyslík. Jedinými produktmi procesu palivového článku sú elektrina a čistá voda. To znamená, že Kia FCEV neprodukuje absolútne žiadne škodlivé emisie – len čistú vodnú paru. Nová platforma Kia FCEV je navyše aj velmi účinný systém. Okrem toho, že vozidlu poskytuje výkon 100 kW (134 koní), je tiež schopná naštartovat aj pri extrémne nízkych teplotách (až do – 30 °C) a má rozšírený dosah (až do 600 km). Popri dosiahnutí výrazného pokroku v rámci ekologickejšej motorizácie je nová FCEV zároveň velmi reálnym riešením pre každodenné výzvy dopravy, kedže okrem chvályhodne nízkych emisií a spotreby paliva ponúka aj svižný výkon. Počas posledných ôsmich rokov sa spoločnosť Kia v rámci programu Sportage FCEV zameriavala na testovanie a vývoj reálneho uplatnenia vozidiel s palivovými článkami, na podporu komercializácie technológie palivových článkov a na zvyšovanie verejného povedomia.

Reálne testovanie vozového parku Sportage FCEV v Kórei a v Spojených štátoch umožnilo spoločnosti Kia analyzovať praktickosť a efektivitu platformy palivových článkov, ako aj súvisiacej infraštruktúry potrebnej na sprístupnenie technológie palivových článkov pre každodenný motorizmus. V Kórei spoločnosť Kia v spolupráci s ministerstvom obchodu, priemyslu a energetiky od augusta 2006 prevádzkuje vozový park 34 vozidiel s vodíkovými palivovými článkami. Tieto vozidlá zahŕňajú osobné automobily SUV a verejné autobusy. Súčasná sieť piatich vodíkových čerpacích staníc v krajine sa v roku 2008 rozrastie o dalších pät staníc a rozšíri tak využitie vozového parku v prebiehajúcom päťročnom projekte vyhodnocovania. Vodíkový vozový park, ktorý sa v súčasnosti vyhodnocuje v Spojených štátoch, zahŕňa 32 vozidiel, vrátane 16 automobilov SUV Sportage. Vozidlá jazdia v štátoch Kalifornia a Michigan a od septembra 2004 podstupujú denné testovacie aktivity. Testovanie v oboch krajinách prinieslo viacero nových poznatkov, ktoré sú teraz zapracované v novej platforme FCEV predstavovanej vo Frankfurte – vrátane schopnosti studeného štartu pri teplotách až do mínus 30 stupňov Celzia.