Spoločnosť Kia Motors dnes v ženevskej výstavnej hale Palexpo v európskej premiére odhalila svoj dosiaľ najagresívnejší koncept, úchvatnú štúdiu Kia GT4 Stinger.
Nápadný koncept GT4 Stinger, športový automobil s usporiadaním sedadiel 2+2 a pohonom zadných kolies, posúva dizajn vozidiel značky Kia do úplne novej a odvážnej štýlovej dimenzie . Hrdo sa ním vracia do slávnych čias čistokrvných športiakov, ktoré boli dostupné aj bežným vodičom. Najpríťažlivejším aspektom však ostáva maximálny a rýdzi pôžitok z jazdy.
„Pri navrhovaní konceptu GT4 Stinger bola prioritou číslo jedna radosť z jazdy,“ uviedol pri tejto príležitosti Tom Kearns, hlavný dizajnér Kia Design Center America. „Je to športový automobil typu 2+2, ktorý púta pozornosť pri každodennom jazdení, a zároveň je doma aj na pretekárskej dráhe. Je to o čistote, jednoduchosti a nadčasovosti. Model GT4 Stinger je návratom do čias, keď šoférovanie auta bolo inštinktívnym zážitkom, netlmeným žiadnymi elektronickými vychytávkami.“
GT4 Stinger bol navrhnutý a skonštruovaný s ohľadom na redukciu hmotnosti, na funkčnosť a číru radosť vodiča z jazdy. Koncept sa vyhýba luxusným ozdobám tradičných automobilov kategórie Grand Turismo a sústredí sa výhradne na zážitok skutočného spojenia vodiča s vozidlom .
Pod kapotou konceptu GT4 Stinger je uložený osvedčený preplňovaný zážihový štvorvalec Kia T-GDI 2.0 s priamym vstrekovaním paliva, naladený na úctyhodný výkon 315 koní. Mohutnú hnaciu silu prenáša na vozovku šesťstupňová prevodovka s priamym radením a krátkym odstupňovaním. Zadné poháňané kolesá sú obuté do športových pneumatík Pirelli P-Zero s rozmerom 275/35 R20. Predné podbehy vyplňujú kolesá s pneumatikami Pirelli P-Zero rozmeru 235/35 R20, ktoré zaručujú mimoriadnu úroveň priľnavosti pri prejazdoch zákrutami. Špeciálne 20-palcové kolesá z ľahkých zliatin, upevnené centrálnou maticou, sú vybavené prvkami z uhlíkových kompozitov, ktoré zvyšujú pevnosť a znižujú hmotnosť.
Potrebný brzdný výkon majú na starosti 15-palcové dvojdielne odvrtávané kotúče Brembo Gran Turismo so štvorpiestikovými strmeňmi a s priemerom 380 mm. GT4 Stinger sa tiež môže pochváliť hrebeňovým riadením so strmým prevodom, ktoré poskytuje priamu spätnú väzbu a nekompromisnú mieru ovládateľnosti.
Pod karosériou modelu GT4 Stinger lakovanou neprehliadnuteľným žiarivo žltým odtieňom „Ignition Yellow“, sa ukrýva špeciálny podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies na dvojici priečnych ramien. Svojím menším rázvorom (2 619 mm) a širšou karosériou (1 890 mm) v porovnaní s vozidlom Kia cee’d a rovnakou celkovou dĺžkou (4 310 mm) a nízkou líniou strechy (1 250 mm) je model GT4 Stinger najdramatickejšie vyzerajúcim koncepčným vozidlom, aké kedy spoločnosť Kia Motors vyrobila.
Hmotnosť konceptu 1 301 kg je takmer dokonale rozložená – 52 % vpredu a 48 % vzadu. Pomer výkonu k hmotnosti 242 koní na tonu sa postará o to, že GT4 Stinger sa dostane z 0 na 100 km/h za asi päť sekúnd.
Priaznivci dizajnérskeho štýlu, definovaného Petrom Schreyerom, prezidentom a šéfdizajnérom Kia Motors Corporation, okamžite identifikujú kľúčové štylistické prvky konceptu GT4 Stinger . Najnovšia interpretácia charakteristickej masky chladiča Kia v tvare tigrieho nosa je umiestená nízko nad vozovkou, kvôli zabezpečeniu maximálneho chladenia motora a optimálneho prívodu chladiaceho vzduchu. Rámovanie masky chladiča žiari netradične na bielo a má viacvrstvový saténovo čierny okraj - tento motív sa opakuje na rôznych miestach vozidla.
Masku chladiča z oboch strán lemujú zvislé LED svetlomety a do nárazníkov sú zakomponované aj otvory pre prívod chladiaceho vzduchu k predným brzdám - zaručujú tak čistý a hladký vzhľad. Predný spojler z uhlíkových kompozitov zvyšuje prítlak vo vysokých rýchlostiach a udržuje predné pneumatiky konceptu GT4 Stinger v optimálnom kontakte s vozovkou.
Na hladkej dlhej kapote modelu GT4 Stinger pútajú pozornosť dve chrómové ozdobné lišty, ktoré prehlbujú vizuálny dojem, pričom po stranách sa kapota dvíha smerom k svalnatým oblúkom predných kolies. Výsledkom je výrazná hrana po stranách vozidla, ktorá postupne prechádza do bočnej línie okien.
Priehľadné predné stĺpiky a široké, oblé čelné sklo poskytujú neprekonateľný výhľad zo sedadla vodiča - rad otvorov vyrezaných do stĺpikov redukuje hmotnosť a zlepšuje viditeľnosť smerom von. Podobne ako u celkom novej Kia Soul, aj strecha konceptu GT4 Stinger vyzerá, ako by sa „vznášala“ zo zadných stĺpikov. Bočnú stranu vozidla zdobia saténovo čierne lišty s integrovanými chladiacimi kanálikmi pre lepší prívod vzduchu k zadným brzdám.
V zadnej časti vozidla sa karoséria rozširuje, aby pokryla väčšie pneumatiky, kým pri otvorení sklených zadných výklopných dverí sa odhaľuje vstavaný úložný priestor a zadná výstužná rozpera, ktorá zvyšuje torznú tuhosť a stabilitu v zákrutách. Zadné LED svetlá sú umiestnené vo vnútri zatemneného panelu priamo nad dvojicou výfukov v zadnom nárazníku.
Dizajn interiéru je účelný a sparťansky praktický. Vyznačuje sa širokými dverami z ľahkého hliníka, ktoré uľahčujú prístup do kožených škrupinových sedadiel, inšpirovaných pretekárskym prostredím. V kabíne nenájdete žiadne koberce, iba gumovú rohož pod hliníkovými pedálmi s reliéfnym povrchom.
Jednoduchá prehľadná palubná doska je vybavená hrubým volantom s plochou spodnou časťou a prístrojovým panelom podsvieteným červenými LED svetlami s veľkým tachometrom a ukazovateľom zaradeného prevodového stupňa. V nadväznosti na tému motoristického športu a inšpiráciu zo športových a pretekárskych vozidiel minulosti nahrádzajú vnútorné kľučky dverí popruhy s červeným prešívaním. GT4 Stinger sa zaobíde aj bez luxusu prvotriednej audiosústavy.
Hoci v súčasnosti spoločnosť Kia Motors neplánuje uviesť koncept do výroby, existuje tu tradícia v produkcii vozidiel nápadne pripomínajúcich koncepčné vozidlá, ktoré im predchádzali. A tak aj GT4 Stinger poskytuje možný a veľmi provokatívny pohľad do budúcnosti značky Kia.