Kia predstavuje koncept s ekologicky ohľaduplným výkonom

Spoločnosť Kia Motors Corporation minulý týždeň pripravila na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte svetovú premiéru nového koncepčného vozidla s „ekologickým výkonom“. Nový koncept s názvom „eco_cee’d“ bol vyvinutý z mimoriadne uznávaného modelu Kia cee’d hatchback. Jeho cieľ spočíva v dosiahnutí lepšej spotreby paliva s nižším množstvom emisií a zároveň v zachovaní temperamentných jazdných vlastností. Nové koncepčné vozidlo eco_cee’d vychádza z trojdverového hatchbacku pro_cee’d vybaveného živým a zároveň úsporným 1,6 litrovým vznetovým motorom CRDi a bolo navrhnuté tak, aby zdokonalilo potenciál „ekologického výkonu“ štandardného modelu. Kombináciou malých, ale významných úprav základného vozidla sa dosiahlo výrazné zníženie spotreby paliva (len 3,9 litra/100km) a rovnako aj emisií CO2 (len 104 g/km). Maximálny výkon 115 koní, plne nezávislé zavesenie a diskový brzdový system ostávajú nezmenené, eco_cee’d preto poskytuje rovnakú radosť z jazdy ako bežne vyrábaný model. Pôsobivé čísla výkonu, spotreby paliva a emisií konceptu eco_cee’d sú hlavne výsledkom zdokonalenia aerodynamiky, vďaka ktorému sa koeficient dynamického odporu znížil z Cd 0,33 (pri štandardnom päťdverovom modeli cee’d a trojdverovom pro_cee’d) na Cd 0,29, čo predstavuje výrazné zníženie až o 11 percent. Rozsiahle počítačové modelovanie a testovanie v aerodynamickom tuneli umožnili konštruktérom Kia identifikovať konkrétne oblasti pre zlepšenie aerodynamiky. Čo sa týka aerodynamického odporu, ten má mimoriadne nízky už aj karoséria štandardného modelu cee’d. Zníženie koeficientu Cd a zlepšenie prúdenia vzduchu okolo vozidla sa dosiahlo znížením podvozka o 15 mm, namontovaním krytov pod podlahu v prednej, stredovej a zadnej časti vozidla, použitím plastových lemov blatníkov so spojlerovými okrajmi pre plynulejšie prúdenie vzduchu okolo kolies, ako aj prednej masky chladiča s nízkym odporom. eco_cee’d je tiež vybavený pneumatikami Michelin Energy 205/50 R17 s mimoriadne nízkym valivým odporom, obutých na špeciálnych zliatinových diskoch, ktoré kladú minimálny odpor prúdeniu vzduchu po stranách vozidla.

eco_cee’d je vybavený novým vznetovým motorom 1.6 U druhej generácie a už teraz spĺňa budúce emisné normy Euro 5, ktorých zavedenie je naplánované na január 2011. Zmeny na maximalizáciu účinnosti paliva a zníženie emisií: znížený plniaci tlak, zlepšené časovanie vstrekovania, upravené miery zvyškového plynu a obmedzenie vnútorného trenia motora. Všetky tieto opatrenia zvýšili účinnosť motora a pomohli tak znížiť spotrebu paliva a emisie. V porovnaní s aktuálnym štandardným modelom cee’d sa spotreba paliva znížila o približne 0,8 litra/100km (17 percent) a emisie CO2 klesli o 20 g/km. Na maximálne využitie zlepšení aerodynamiky a hnacieho ústrojenstva je concept eco_cee’d vybavený novým systémom ISG (Idle Stop&Go) spoločnosti Kia, ako aj technológiou Smart battery Power Management (inteligentné riadenie energie akumulátora) vyvinutou v spolupráci so spoločnosťou Bosch. Tento systém automaticky dobíja akumulátor počas spomaľovania a vypína motor, keď vozidlo stojí alebo keď motor beží na voľnobežných otáčkach. V typických podmienkach jazdy v meste s neustálym zastavovaním a štartovaním systém ISG dramaticky znižuje spotrebu paliva a emisie. „Inteligentný“ elektrický spúšťač prepojený s jednotkou ECU (Engine Control Unit) neustále monitoruje stav vozidla. Pri zastavení vozidla napríklad na semaforoch jednotka ECU na základe informácií z rôznych iných riadiacich systémov vo vozidle rozhodne, či je vhodné motor vypnúť. Ak v akumulátore vozidla z akéhokoľvek dôvodu nie je k dispozícii dostatok energie pre nasledujúce naštartovanie, systém svoj program Stop&Go zruší. Tento systém zabraňuje zbytočnej spotrebe paliva a emisiám, keď vozidlo nie je v pohybe. Pri zaradení prvého prevodového stupňa sa motor okamžite znova naštartuje.

Koncept eco_cee’d je namiesto päťstupňovej v štandardnom modeli vybavený novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a profituje z nanovo navrhnutých prevodových pomerov. Vyššie pomery pre štvrtý, piaty a šiesty prevodový stupeň znižujú otáčky motora pri jazde rovnomernou rýchlosťou a zlepšujú tak spotrebu paliva a znižujú NVH (hlučnosť, vibrácie a tvrdosť) pri diaľničných rýchlostiach. Pri prvom, druhom a treťom prevodovom stupni však zostali rovnaké pomery ako v pôvodnom modeli. Vďaka tomu sa zachovali dynamické vlastnosti štandardného vozidla pri akcelerácii z nehybného stavu. Ďalšou zárukou neustálej vysoko-efektívnej činnosti motora a prevodovky konceptu eco_cee’d je „indikátor radenia“, ktorý je riadený jednotkou ECU a namontovaný v bloku prístrojov. Zobrazuje optimálnu voľbu prevodového stupňa podľa aktuálnej rýchlosti vozidla a udáva ideálny moment (na základe rýchlosti na ceste a otáčok motora) pre zmenu prevodového stupňa. eco_cee’d je namiesto bežného „dočasného“ rezervného kolesa vybavený súpravou na opravu pneumatík. Vďaka tomu má v porovnaní so štandardným modelom pro_cee’d nižšiu hmotnosť. Ako koncepčné vozidlo s „ekologickým výkonom“ je eco_cee’d ukážkou vízie spoločnosti Kia do budúcnosti, spočívajúcej vo vývoji motorov a ekologicky ohľaduplných výrobných modelov nasledujúcej generácie s účinným využívaním paliva – a zároveň splnení očakávaní zákazníkov v podobe vozidla so športovým dizajnom a výkonom poskytujúcim radosť z jazdy.