Spoločnosť Kia Motors predstavila svoj prvý komerčný hybridný elektromobil (HEV) v podobe modelu Forte LPI (Liquid Petroleum Injection) Hybrid. Forte LPI Hybrid je najnovší prírastok všeobecne obľúbenej rodiny modelov Kia Forte (na niektorých trhoch známych ako „All-new Cerato“), ktorá pozostáva zo štvordverového sedanu poháňaného zážihovým motorom a športovej verzie KOUP. Spoločnosť Kia Motors počas 25 mesiacov investovala do vývoja ekologického modelu Forte LPI Hybrid 240 miliárd juhokórejských wonov (približne 180 miliónov amerických dolárov).
Vzhľadom na skvelé výkonové parametre v kombinácii s výnimočne nízkou spotrebou paliva len 5,6 ℓ/100 km je model Forte LPI Hybrid odpoveďou na dopyt zákazníkov po ekologických vozidlách ponúkajúcich vzrušenie a radosť z jazdy. Navyše emisie CO2 len 99 g/km oprávňujú model Forte LPI Hybrid zaradiť do kategórie SULEV (vozidlo so super nízkymi emisiami).
Toto nové vozidlo poháňa 1,6-litrový spaľovací motor typu Gamma LPI so špeciálne vyvinutou prevodovkou s plynulou zmenou prevodového pomeru (CVT) a hybridným systémom, pozostávajúcim z elektromotora, invertora, meniča a 180-voltovej lítiovo-iónovej polymérovej batérie. Vozidlo Forte LPI Hybrid je zatiaľ k dispozícii len na kórejskom trhu, pričom v súčasnosti sa už vypracúvajú štúdie realizovateľnosti plánov uvedenia tohto vozidla aj na iné trhy, na základe ktorých bude možné zhodnotiť záujem spotrebiteľov a potenciálny dopyt v krajinách s infraštruktúrou čerpacích staníc ponúkajúcich skvapalnený plyn.
Systém Forte Hybrid LPI
Po zapnutí zapaľovania sa aktivuje spaľovací motor aj elektromotor, no pri jazde konštantnou rýchlosťou ostane v prevádzke len spaľovací motor. Pri spomaľovaní vozidlo pomocou špeciálnej funkcie rekuperačného brzdenia premieňa svoju pohybovú energiu, ktorá by sa inak stratila ako teplo, na elektrickú energiu, ktorú potom ukladá do batérie. Hybridný systém tiež obsahuje funkciu Kia Idle Stop & Go (ISG), ktorá automaticky vypína spaľovací motor po zastavení vozidla, a tým znižuje neefektívnu spotrebu paliva a emisie. Funkcia ISG sa aktivuje, keď vodič stlačí brzdový pedál po jazde dlhšej ako dve sekundy pri rýchlosti aspoň 9 km/h.
Ďalší kľúčový prvok v modeli Forte LPI Hybrid je prevodovka s plynulou zmenou prevodového pomeru (CVT) pre hybridné vozidlá, ktorá v spolupráci s 1,6-litrovým spaľovacím motorom Gamma LPI zabezpečuje vysoký výkon a nízku spotrebu paliva. Táto jedinečná prevodovka CVT pre hybridné automobily má tiež špeciálny režim „E“ (eko-jazda), v ktorom sa prevod automaticky nastavuje tak, aby vozidlo jazdilo s minimálnou spotrebou paliva.
Ďalšie prvky znižujúce vplyv na životné prostredie
Verzia Forte LPI Hybrid si zachovala športový, dynamický dizajn súčasného sedanu Forte so zážihovým motorom, reprezentujúci nový dynamický štýl automobilov značky Kia, a navyše obsahuje ďalšie aerodynamické prvky prispievajúce k zníženiu koeficientu odporu a spotreby paliva. Vďaka použitiu zníženého predného a zadného nárazníka, hliníkových diskov kolies, ozdobného zadného spojlera a špeciálneho krytu spodnej časti priestoru motora a strednej časti podlahy sa koeficient odporu vzduchu podarilo znížiť z hodnoty Cd 0,29 súčasného modelu Forte so zážihovým motorom na hodnotu Cd 0,26.
Plne digitálny prístrojový panel typu SuperVision poskytuje vodičovi dôležité údaje. Obsahuje tiež funkciu „Eco Guide“, ktorá prostredníctvom symbolu eko-jazdy nabáda vodiča k zníženiu spotreby paliva a úspornejšej jazde.
Soon-Nam Lee, riaditeľ pre marketing na zámorských trhoch spoločnosti Kia Motors Corporation, povedal: „Toto vozidlo ponúka vysoký výkon a technológie zabezpečujúce výnimočne nízku spotrebu paliva, ktoré majiteľovi zaručia maximálne úspory na prevádzkových nákladoch. Teraz, keď prudko stúpa dopyt po vozidlách šetrných k životnému prostrediu, sme presvedčení, že Forte LPI Hybrid sa osvedčí ako hodnotný prírastok do rodiny vozidiel Kia.“
Technické parametre modelu Forte LPI Hybrid
Parameter |
Forte LPI Hybrid |
|
1,6-litrový I4 LPI |
||
Dĺžka x šírka x výška (mm) |
4 550 x 1 775 x 1 460 |
|
Rázvor kolies (mm) |
2 650 |
|
Spaľovací motor |
Zdvihový objem (cm3) |
1 591 |
Max. výkon (k) |
114 |
|
Max. krútiaci moment (kg·m) |
15,1 |
|
Prevodovka |
CVT |
|
Batéria |
Typ |
Lítiovo-iónová polymérová |
Kapacita/napätie |
5,3 Ah/180 V |
|
Elektromotor |
Max. výkon (k) |
20 |
Max. krútiaci moment (kg·m) |
10,7 |
|
Hmotnosť (kg) |
1 297 |
|
Spotreba paliva (l/100 km) |
5,6 |
|
Emisie CO2 (g/km) |
99 |
|
Palivová nádrž (l) |
53 |