Kia GT – nekompromisná štúdia so zadným náhonom

Hoci práca na koncepte Kia GT sa začala v novembri 2010, myšlienkou sedanu Kia s výkonným zadným náhonom sa európski dizajnéri spoločnosti Kia Motors zaoberali už nejaký čas. „Tento koncept nám umožňuje preskúmať strhujúce smery nového dizajnu, pretože použitie konštrukcie so zadným náhonom vytvára úplne rozdielne proporcie v porovnaní s vozidlom s predným náhonom,“ vraví Peter Schreyer, šéfdizajnér spoločnosti Kia Motors. „Klasická konštrukcia výkonného sedanu s motorom vpredu a zadným náhonom pôsobí príťažlivo nielen pre domáce kórejské publikum, ale aj pre európsky a americký trh.“ Gregory Guillaume, európsky šéfdizajnér Kia Motors dodáva: „Na začiatku tohto projektu sa dizajnový tím inšpiroval duchom ikonických vozidiel GT zo 70. rokov: prepychových a elegantných vozidiel schopných bleskovo dostať cestujúcich z Paríža na juh Francúzska nenúteným štýlom a vysokou rýchlosťou. Chceli sme vytvoriť niečo podobne elegantné, atletické a sebaisté, avšak nie agresívne, či panovačné.“

Zameranie sa na dynamiku a tempo sa ešte vyostruje leteckou témou auta, na čele ktorej sú kolesá zo zliatiny a uhlíkových vláken v štýle vrtule, zložené z viacerých kusov, spätné kamery v motíve lietadla, nízko zavesený predný prívod vzduchu, aerodynamicky úsporný zadný difuzér a krídelká, ktoré sa ohýbajú z predných bokov a prechádzajú do reflektorov. Tento konkrétny dizajnový motív sa inšpiruje kľúčovým koncepčným vozidlom Kia Kee, ktorý bol predstavený na frankfurtskom autosalóne v roku 2007. Značka Kia Motors má aktuálne naozaj silnú dizajnovú líniu s veľkým počtom ústredných dizajnových prvkov, ktoré ju spájajú s minuloročným konceptom Pop a Kee, čím zaisťujú vysoký stupeň vizuálnej kontinuity napriek odlišným štýlom a témam. Jedným z kľúčových Schreyerových a Guillaumových cieľov bolo zaistiť, že proporcie vozidla sa nedajú zameniť za nič iné, ako výkonný sedan so zadným náhonom. Preto tá predĺžená kapota s prednými kolesami posunutými čo najviac dopredu, postoj kabíny smerom dozadu a mocné zadné boky, či zrezaný zadok.

Silueta modelu Kia GT sa rýchlo vzďaľuje od A stĺpika smerom do zadnej časti vozidla a tento dojem atletickosti zvýrazňuje medená charakteristická línia, ktorá prechádza od základne A stĺpika pozdĺž línie strechy na koniec pred základňu zadného okna. Milou drobnosťou je motív v tvare fajky, pripomínajúci predné trojuholníkové okná elegantných automobilov GT, ktorými sa inšpiroval dizajnový tím Kia Motors. Inšpirácia použiť ako materiál meď prišla až po tom, čo tím špecialistov Kia Motors pre farby a čalúnenie navštívil festival DMY International Design Festival Berlin, najvýznamnejší nemecký festival súčasného a abstraktného dizajnu, kde tento hrejivý materiál, príjemný na dotyk, bol jedným z hlavných materiálov. Teplo materiálu vyvažuje chladnosť svetlosivého laku Kia GT s vločkami sľudy, ktoré jemne zachytávajú nuansy svetla. Splývajúce línie modelu Kia GT sa vyznačujú hmatateľným výrazom sily a súdržnosti - z každého uhla prekypuje zámer a účel, dôležitý prvok Schreyerovho prístupu k dizajnu. Tento dojem pevnosti podčiarkuje aj spôsob, akým línia strechy vybieha za C stĺpik a stretáva sa so zadným oknom, čím vozidlo približuje ešte väčšmi k zemi.

Táto pôsobivá sebadôvera je vyvážená celým radom nápadných detailov. Brzdové strmene majú medenú povrchovú úpravu, čo vytvára pekné vizuálne prepojenie s charakteristickou líniou. Obrysy vrchnej časti čelného skla, pripomínajúceho vežičky hradu, prechádzajú do strechy, ktorá je jemne zaoblená, čím vytvára ďalšie miesto nad hlavou pre vodiča aj spolujazdca vpredu. Kapota obsahuje diskrétnu vypuklinu a nasávanie vzduchu, čím poukazuje na výkonnostný potenciál automobilu. Schreyer a Guillaume sú obzvlášť hrdí najmä na reflektory modelu Kia GT. Stredovú maska chladiča s rámom zo zliatiny lemujú komplexné reflektory, v každom z nich je rad šiestich hlboko zapustených LED svetiel, ktoré vytvárajú výrazný charakteristický nočný podpis. Moderná konštrukcia reflektorov sa odráža v jednom širokom zadnom svetle v tvare krídla, ktoré obteká okolo bokov vozidla a obsahuje dve sady troch vzpriamených stĺpikov. Predné dvere a zadné dvere s uchytením vzadu sa otvárajú smerom von s miernym sklonom nahor, čo podľa Schreyera dodáva vozidlu nádych elegancie a sebadôvery. Napriek nízkemu postoju, rýchlej siluete strechy a plytkému sklenému plášťu vytvorila čistá a nepreplnená architektúra kabíny vozidla Kia GT priestranný a vzdušný interiér s veľkodušným priestorom pre vodiča a troch pasažierov.

Oddelené sedadlá nadnášajú klenuté podpery, čím zdôrazňujú priestranné rozmery kabíny. Dizajnový tím Kia úmyselne zdôraznil rozmery prevodového tunela, aby posilnil silu a výkon sedana, potom však vyvážil túto mohutnosť vzdialením sa od stredovej konzoly plnej tlačidiel a vytvoril dispozíciu výrazne zameranú na vodiča. Sklená palubná doska – podobná ako v minuloročnom koncepčnom vozidle Kia Pop – obsahuje tri vrstvy organických LED diód. Dávajú jej nielen trojrozmernú hĺbku, ale umožňujú zobrazenie množstva informácií na povel vodiča, čím uvoľňujú stredovú konzolu od zvyčajných ovládačov, tlačidiel a displejov. Tlačidlové ovládače, namontované na malom tanierovitom volante s tromi lúčmi, umožňujú vodičovi zvoliť požadované zobrazenie údajov. Dômyselný prístrojový panel sa vinie nad robustnou stredovou konzolou, čím ešte viac zvýrazňuje zmysel pre priestor v kabíne. Veľké červené tlačidlo štartéra a automatická prevodovka typu „twist and go“ sú zlúčené do jednej kompaktnej jednotky a uvoľňujú tak priestor na stredovom prevodovom tuneli. Prehrávanie zo spätných kamier v tvare cigary sa zobrazuje na dvoch kompaktných a tenkých LED obrazovkách, namontovaných na dverách, dokonale umiestnených v línii pohľadu vodiča. Teplé odtiene medenej farby, použitej pozdĺž hornej časti skleného plášťa, vytvárajú vizuálne prepojenie so žltohnedým povrchom metalicky ošetrenej kože, použitej v celej kabíne - tento červenkavý odtieň kabíny navyše obohacuje zlaté tónovanie skleného plášťa. Zámer tejto úpravy povrchu kožou je jednoduchý - oblasti, s ktorými vodič a spolujazdci najčastejšie prichádzajú do kontaktu, ostanú vyleštené a hladké, čím vytvoria teplú a vľúdnu patinu kabíny.

Peter Schreyer verí, že tento koncept je menej o detailoch dizajnu a viac o celkovom pocite z postoja, proporcií a vyváženosti – prvkoch, ktoré ovplyvnia a navedú prístup jeho dizajnového tímu k ďalšiemu projektu. „Jednou z úžasných vecí pri práci na tomto projekte bolo, že ide o reálne skutočné auto,“ vraví Schreyer. „Mal som dobrý pocit z práce na vozidle, ktoré by mohlo už zajtra jazdiť po ceste. Áno, bolo by to ako sen, keby sa začalo vyrábať - má logické rozvrhnutie, štyri sedadlá, dobrý batožinový priestor a je aj podmanivé a dynamické, podáva dáva silnú výpoveď. Je to presne ten druh automobilu, aký by mala Kia vyrábať.“

Kia GT – technické informácie:

Motor: Lamda V6 s objemom 3,3 litra T-GDI

(turbocharged gasoline direct injection)

Max. výkon: 395 koní

Max. krútiaci moment: 534 Nm

Prevodovka: 8-stupňová automatická

Dĺžka: 4 690 mm

Šírka: 1 890 mm

Výška: 1 380 mm

Rázvor: 2 860 mm