Ako symbol rozšírenia kórejského domáceho programu na vývoj hybridných vozidiel, vystavuje spoločnosť Kia Motors na 77. autosalóne Salon de l’Automobiles v Ženeve špeciálnu verziu hybridného sedanu Kia Rio.
Európska premiéra hybridných vozidiel Kia je prejavom nedávneho vyhlásenia, že spoločnosť Kia Motors chce so spoločnosťou Hyundai dodať v nadchádzajúcich dvoch rokoch kórejskému Ministerstvu životného prostredia ďalších 3 390 hybridných vozidiel – ako súčasť prebiehajúceho kórejského programu testovania vývoja hybridných vozidiel pre budúcnosť.
Rozšírenie vozového parku hybridných vozidiel (zo súčasných 780 vozidiel) robí z tejto kórejskej operácie jeden z najväčších svetových testovacích programov pre technológie a je len jedným z niekoľkých projektov vo Výskumnom a vývojovom centre spoločnosti Kia, ktoré je zamerané na vytvorenie ekologických vozidiel pre hromadnú výrobu do roku 2010.
Hybridný sedan Kia
Hybridný sedan Kia Rio (na mnohých trhoch známy aj ako Kia Pride), ktorý bol vyvinutý Výskumným a vývojovým centrom spoločnosti Kia, je vybavený jedinečným hnacím systémom s 1,4-litrovým zážihovým motorom spojeným s 12 kW, 95 Nm synchronizovaným elektromotorom na striedavé napätie a CVT (Continuously Variable Transmission) prevodovkou.
Zážihový motor Alpha ll je vybavený technológiou CVVT (Continuously Variable Valve Timing) a dodáva výkon 90 koní s krútiacim momentom 126 Nm. Elektromotor s permanentným magnetom s vysokým krútiacim momentom je upevnený medzi zotrvačníkom a skriňou prevodovky a pomáha zážihovému motoru pri štartovaní, akcelerácii a jazde do svahu. Počas jazdy konštantnou rýchlosťou s tempomatom sa elektromotor vypne, no pri spomaľovaní použije tzv. „regeneratívne brzdenie“, ktoré uloží energiu a nabije svoju 144-voltovú Ni-MH batériu.
Počítačom riadený systém tiež umožňuje jazdenie systémom „stop/štart“, pri ktorom sa vždy, keď je vozidlo zastavené dlhšie než niekoľko sekúnd, vypne motor aj elektromotor. Opätovné naštartovanie je automatické.
Hybridné vozidlo Rio je prvým vozidlom Kia, ktoré používa CVT prevodovku (Continuously Variable Transmission). Tento typ kompaktnej automatickej prevodovky plynule preraďuje medzi nekonečným počtom prevodových pomerov a umožňuje motoru a hnaciemu systému po celý čas pracovať s najvyššou efektivitou.
Rio svižne akceleruje z 0 na 100 km/hod. za 12,2 sekundy, dosiahne maximálnu rýchlosť 180 km/hod. a spotrebuje 5,29 litra na 100 km. V porovnaní s modelom Rio so štandardným zážihovým motorom produkuje o 37% menej výfukových splodín a účinnosť paliva je zvýšená o 44%. Produkcia CO2 hybridného vozidla je 126 g/km.
Kvôli zníženiu spotreby paliva a energie používa hybridné vozidlo Kia Rio špeciálne ľahké komponenty – vrátane hliníkového krytu motora, krytu batožinového priestoru a kostier predných sedadiel – plus ľahké kolesá, pneumatiky s nízkym trením a elektrický posilňovač riadenia (namiesto hydraulického). Tieto časti umožnili znížiť hmotnosť vozidla Rio o 220 kg alebo 23 % v porovnaní s bežným kovovým modelom.
Vývojové stredisko ekologických technológií
Vývojové stredisko ekologických technológií Hyundai-Kia (ETRC), ktoré bolo otvorené na konci roka 2005, je jedinečným zariadením, ktorého účelom je priekopnícka činnosť vo vývoji čistejšej a „zelenšej“ dopravy v budúcnosti. ETRC je jedným z piatich stredísk výskumu a vývoja spoločnosti Kia po celom svete, ktoré zamestnávajú viac než 10 000 zamestnancov a ich ročný prevádzkový rozpočtet je približne 3 miliardy eur – v rozmedzí 5 až 6 % ročných príjmov.
Zariadenie v kórejskom Yongine s rozlohou 7,5 akrov je stelesnením ekologického povedomia. Je vybavené dvojitými stenami, ktoré v zime umožňujú dobrú izoláciu a v lete prirodzené vetranie. Okrem toho je vybavené geotermálnym tepelným výmenným systémom a jeho celkové konštrukčné riešenie umožňuje maximálne využitie prirodzeného svetla.
Yongin je vybavený špičkovými zariadeniami, ako napríklad stanicou na plnenie vodíkom s výkonom 700 barov, stanicami na testovanie trvanlivosti palivových článkov, komorami na testovanie v teple/chlade, laboratóriami na zníženie emisií, a závodom na robotické rozoberanie vozidiel a ich recykláciu.
Yongin bol spoločne s Namyangom zodpovedný za vytvorenie vozidla druhej generácie Sportage na palivové články (vystavované v Paríži v roku 2004) a za dohľad nad fungovaním testovacieho vozového parku v Kórei a USA. Pre túto verziu modelu Sportage vyvinuli výskumníci spoločnosti Kia nový druh palivového článku, ktorý dokázal účinne pracovať v mrznúcom prostredí až do teplôt –20 ˚C.
Výskum materiálov a procesov
Kým vozidlá na palivové články a hybridné vozidlá ponúkajú pre niektoré segmenty automobilového trhu realistickú cestu k ekologickej budúcnosti, spoločnosť Kia sa chopila celkovej problematiky klimatických zmien prostredníctvom širokého spektra rozličných programov zameraných na ochranu životného prostredia a šetrenie neobnoviteľných zdrojov.
Zamestnanci spoločnosti Kia v Yongine a Namyangu sú hnacou silou Výskumného a vývojového centra, ktoré skúma vozidlá s nízkymi emisiami, ľahké vozidlá, materiálovo aj energeticky úsporné vozidlá, a procesy výroby komponentov.
Prvky programu nízkoemisnej technológie zahŕňajú katalyzátory odolné voči veľmi vysokým teplotám, výfukové systémy s dvoma výfukmi umožňujúcimi maximalizáciu činnosti nízkoteplotného katalyzátora pri štartovaní motora, chladič čistiaci vzduch, ktorý zo vzduchu odoberá ozón, a celý rozsah filtrovacích systémov pre dieselové výfukové systémy. Zámerom spoločnosti Kia je do roku 2010 vytvoriť dieselový katalyzátorový systém, ktorý absorbuje 90 % emisií NOx.
Program ľahkých vozidiel spoločnosti Kia skúma široké využitie náhradných materiálov – nahradenie bežnej ocele oceľou s vysokou pevnosťou, hliníkom alebo magnéziom – a zjednodušenie konštrukcie, aby autá budúcnosti obsahovali menší počet jednoduchších komponentov. Vzhľadom na vysokú mieru recyklovateľnosti je hliník veľmi príťažlivým materiálom a spoločnosť Kia vyvinula nový proces zvárania, ktorý dosahuje 150 % pevnosti bodového zvárania bežnej ocele.
Hoci hliník, magnézium a plasty zohrajú vo vozidlách budúcnosti svoju úlohu, niektoré veľkoobjemové vozidlá sa pri konštrukcii podvozku budú spoliehať na oceľ. Oceľ s vysokou pevnosťou má o 25 % vyššiu pevnosť než bežná oceľ a poskytuje tiež 10-percentnú úsporu hmotnosti. Všetky vozidlá Kia vyrobené v roku 2006 obsahujú prvky vyrobené z ocele s vysokou pevnosťou a spoločnosť Kia plánuje v priebehu nasledujúcich piatich rokov tento obsah zvýšiť na viac než 70 % v prípade prvkov podvozku.